Afstudeer Project Mariska Lamiaud - Design Academy Eindhoven

Bank gestoffeerd met Sunbrella Bengali Violet in de vorm van een walvis.
Tentoongesteld op de Graduation Show tijdens Dutch Design Week.

Fotografie: Ronald Smits

Project

#akkt

Instagrammable Activism

Instagrammable: ontworpen om te worden gefotografeerd, leuk gevonden en gedeeld op Instagram.

Met meer dan 800 miljoen actieve gebruikers per maand kan Instagram - de app waar mensen hun levensstijl online kunnen delen via foto's en hashtags – een grote invloed hebben op ons leven. Vaak bekritiseerd vanwege hun oppervlakkigheid, denk ik dat social media platforms zoals Instagram kunnen worden gebruikt als instrumenten voor activisme. Een demonstratie in een straat bereikt vaak veel minder mensen dan de afbeelding van een Influencer met 4 miljoen volgers.

Met dit in gedachten heb ik een nieuwe campagnemethodiek voor NGO’s bedacht, om het bewustzijn efficiënter te verspreiden. Met de bescherming van de oceanen als onderwerp, ontwierp ik drie instagrambare producten voor drie verschillende contexten: interieur, openluchtevenementen en indoor evenementen. Elk van de producten volgt bepaalde codes van instagramability zoals het gebruik van felle kleuren, gebruikers interactie, en zijn vooral erg fotogeniek. Hoewel ze ontworpen zijn als speelse objecten waarmee mensen een selfie kunnen maken, benadrukken ze subtiel ook verschillende actuele problemen net als bijvoorbeeld de plastic in de oceaan of de bedreiging van het zeeleven. Uiteindelijk hebben Influencers dankzij deze objecten niet alleen een geweldige foto, maar maken ze ook hun community bewuster!

Over mij

Mariska Lamiaud

Als mens kan het frustrerend zijn om je machteloos te voelen als je geconfronteerd wordt met de problemen waar de wereld voor staat. Als ontwerper probeer ik deze frustratie als inspiratie te gebruiken en deze in mijn werk te vertalen, door actuele maatschappelijke onderwerpen vorm te geven en ze in het licht te brengen. Ik geloof dat design een hulpmiddel kan zijn voor activisme. De producten die ik maak, zijn een medium om een boodschap te delen met een publiek, om mensen te confronteren met dingen die ze misschien al weten, maar niet over willen nadenken. Op deze manier hoop ik mensen bewust te maken zodat ze beseffen dat ze ook op hun schaal actie kunnen ondernemen.